صفحه 1 از 1

آلودگی هوا

ارسال شده: 02 ژولای 2010 07:47
توسط naene
[JUSTIFY]افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی- عروقی بر اثر آلودگی هوا

دبیر انجمن آترواسکلروز با بیان اینکه نتایج مطالعات حاکی از افزایش ۱۳ درصدی خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی بر اثر آلودگی هواست، گفت: در فصول سرد سال میزان بستری بیماران قلب و عروق در مراکز درمانی افزایش می‌یابد.

دکتر محمدرضا محمد حسنی،، با بیان اینکه دو درصد از مرگ‌های قلب و عروق شهرهای بزرگ ناشی از هوای آلوده است،‌ اظهار کرد: بیماری‌های قلب و عروق، نخستین علت مرگ در اغلب کشورها از جمله ایران است.
به گفته وی، میزان مرگ و میر افراد ۳۰ تا ۶۵ سال در معرض گاز منوکسید کربن ۱۱ درصد افزایش می‌یابد.
دبیرانجمن آترواسکلروز، آلودگی هوا را از عوامل خطر غیر قابل کنترل در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی عنوان کرد و افزود: در حالی که می‌توان با کنترل قند و چربی خون، افزایش فعالیت فیزیکی و مصرف غذای سالم مانع از بروز و پیدایش بیماری‌های قلب و عروق شد؛ اما از استنشاق هوای آلوده گریزی نیست.
دکتر محمد حسنی با تاکید بر ضرورت خروج خودروهای فرسوده و از رده خارج شده و بهبود کیفی سوخت و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: خودروها بیشترین آلاینده‌های هوا هستند.
وی، در خصوص CO گاز مونواکسید کربن به عنوان جزئی از آلاینده‌های هوا توضیح داد: گاز مونواکسید کربن به طور برگشت ناپذیری با هموگلوبین خون باند می‌شود که تهدیدی برای سلامت قلب است.
دبیرانجمن آترواسکلروز، آلودگی هوا را از دو جنبه حائز اهمیت برشمرد و افزود: بروز حملات قلبی در افراد مبتلا به مشکلات قلب و عروق و پیدایش عوارض قلبی در افراد سالم از جمله ایجاد تصلب شرایین و تسریع روند این عارضه از آن جمله است[/JUSTIFY]

ارسال شده: 02 ژولای 2010 08:26
توسط naene
[JUSTIFY]آلودگی هوا رشد جنین را کند می‌کند:

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا ممکن است رشد طبیعی جنین در حال نمو را کند نماید.
به گزارش هلث‌دی‌نیوز پژوهشگران در این تحقیق به بررسی داده‌های مربوط به ۳۳۶۰۰۰ تولد در نیوجرسی آمریکا در فواصل سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ و میزان آلودگی‌ هوای روزانه ثبت‌شده در سراسر این ایالت در همین فاصله زمانی پرداختند.
مقادیر ثبت‌شده آلودگی از ایستگاه‌های سنجش که در حدود ۱۰ کیلومتری خانه‌های مادران قرار داشتند، مورد استفاده قرار گرفت تا میزان میانگین آلودگی‌ هوا در طول بارداری این مادران محاسبه شود.
این بررسی نشان داد که خطر تولد نوزاد با وزن کم با طور قابل‌توجهی با افزایش هر ۴ میکروگرم در متر مکعب ذرات معلق در هوا در حین سه‌ ماهه‌های اول و سوم بارداری افرایش می‌یابد. هر ۱۰ قسمت در میلیارد افزایش قرار گیری در معرض اکسید نیتروژن نیز با افزایش بسیاری در خطر تولد نوزادان کم‌وزن همراه بود.
دیوید ریچ و همکارانش از بخش اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی نیوجرسی که این تحقیق را انجام داده‌اند می‌گویند این یافته‌ها دال بر آن است که آلودگی هوای ناشی از ترافیک یا زندگی کردن در کنار جاده‌های بزرگ ممکن است با اختلال رشد جنین ارتباط داشته باشد.
این پژوهشگران همچنین دریافتند که قرار گیری به ذرات معلق در هوا در دوره انتهایی حاملگی با دو تا سه برابر افزایش خطر محدودشدن رشد جنین در میان مادران دچار جداشدگی زودرس جفت و پارگی زودرس پرده‌های جنینی نسبت به مادران بدون چنین عوارضی همراه است.
این یافته‌ها در نسخه آنلاین Journal of Epidemiology and Community Health منتشر شده است.
پژوهشگران می‌گویند روشن نیست که چرا آلودگی هوا بر رشد جنین اثر می‌‌گذارد. آنها یادآور شدند که پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که آلودگی هوا ممکن است فعالیت سلولی و میزان اکسیژن و مواد غذایی دریافتی بوسیله جنین را کاهش دهد.[/JUSTIFY]

ارسال شده: 02 ژولای 2010 08:29
توسط naene
[JUSTIFY]تاثیر آلودگی هوا بر انسان ها


مساله آلودگی هوا اگر یکی از حادترین مسائل ناشی از تمدن صنعتی نباشد ، بدون شک از بغرنج ترین آنهاست .



اگرچه در حالت عادی تنها به اثرات سوء وارد به انسان توجه می شود اما این تعریف آلودگی را تنها به این اثرات محدود نمی نماید . مواد نامطلوب می توانند برانسان ، گیاه ، مواد و اشیاء یا محیط زیست جهانی تاثیر گذاشته ویا با مه آلود کردن هوا و ایجاد بوهای نامطلوب جلوه های نامناسب ایجاد نمایند .
روز ۲۹ دی ماه ششمین سالی است که روز هوای پاک را تجربه می کنیم . بدون استفاده از ابزارهای پایش هوا نمی توان تصور کرد که روزانه چه مقدار آلاینده از طریق نفس کشیدن وارد دستگاه تنفسی و بدن می شود . سال گذشته وضعیت آلودگی هوای شهری مثل تهران تنها در هفت دهم روزهای سال پاک بوده و در ۵۶٪ روزها در شرایط ناسالم و در ۳۱٪ روزها در شرایط بسیار ناسالم قرار داشت .
آلوده کنندهای مختلفی که ممکن است از منابع طبیعی و یا مصنوعی وارد اتمسفر گردد عبارتند از :
دی اکسید گوگرد : SO2 حتی در غلظت های بسیار کم موجب ایجاد واکنش هایی در مغز ، تحریک غشاء مخاطی دستگاه تنفس ، افزایش مقاومت ریه به جریان هوا ، درد در ناحیه سینه ، گاهی ریزش خون از بینی ، اثر بر سیستم گوارش ، تحریک چشم ، تنگی نفس ، افزایش ضربان قلب ، افزایش سرعت حرکات تنفسی ، توسعه بیماریهای مزمن ریوی بخصوص برونشیت ، سرفه و کاهش ظرفیت تنفسی می گردد همچنین خون افرادی که در معرض این گاز قرار گرفته اند نشان می دهد که این گاز سنتز DNA(عامل انتقال وراثت ) را مختل می کند و ازرشد برخی از گلبولهای سفید خون (لنفوسیتها) جلوگیری می کند که در نتیجه سیستم دفاعی بدن کاهش می یابد .
اکسیدهای ازت : اکسیدهای ازت به دو طریق مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت انسان اثر می گذارند . اثر مستقیم آنها بستگی به نوع اکسید دارد زیرا NO2 نزدیک به چهار برابر بیشتر از NO سمی است و در غلظت های مساوی با CO از آن زیان آورتر است . اثرات ثابت شده NO2 بر روی انسانها کاملا به اثر تنفسی محدود می شود که باعث پیامدهائی نظیر اختلال در بویائی ، بیحالی ، خستگی ، ناراحتی های حفره بینی ، اشکالات تنفسی ، تحریک گلو ، چشم ، ناراحتی های اعصاب ، گشادی مردمک چشم ، افزایش برونشیت حاد و تولید نیتروزامین .
هیدروکربنها : عمومأ مدرکی دال بر اثرات نامطلوب هیدورکربن ها در غلظت جاری هوا بر روی انسان وجود ندارد بلکه اثر مضر آنها اغلب از طریق واکنشهای فتوشیمیایی که مواد ثانوی آلوده ساز تولید می کنند می باشد .
اکسیدان های فتو شیمیایی : علائمی از قبیل سرفه ، کوتاه شدن تنفس ، انقباض مجاری هوایی ، سردرد ،‌تنگی نفس ،‌اختلالات تنفسی ، تغییر گلبولهای قرمز خون ، التهاب حلق و گلو ، تحریک چشم و آبریزش چشم می تواند نتیجه تماس با این آلاینده باشد .
منواکسید کربن : میل ترکیبی هموگلوبین (Hb) خون که عامل انتقال اکسیژن به بافتهای بدن است با منو اکسید کربن تقریبا۲۰۰ برابر بیشتر از میل ترکیبی آن با اکسیژن است . از این رو وجود CO در هوای تنفسی قادر است مقادیر زیادی از هموگلوبین خون را به کربوکسی هموگلووبین ( COHB) که یک ترکیب پایدار است تبدیل کند و از مقدار هموگلوبین که اکسیژن را به بافتها می رساند بکاهد و باعث اختلالات جزئی در برخی اعمال بدن ، اثر بر سیستم اعصاب مرکزی ، اختلال در تشخیص زمان ، اشکالات بینایی ، تغییر در اعمال قلب ، تنفس ، خستگی ، خواب آلودگی ، حالت کما و مرگ گردد .
ذرات : ذرات استنشاق شده ممکن است در مجاری تنفسی فوقانی اثر تحریکی داشته و یا در داخل شش ها نفوذ نماید وایجاد عوارضی در ششها نماید که منجر به اختلالاتی در اعمال تنفسی گردد . از جمله ذرات معلق در هوا عنصر سرب است که بیشتر از طریق تنفس وارد بدن می شود و قابلیت حمل اکسیژن در خون را کم می کند ، لذا اکسیژن کافی به مغز نمی رسد . این نارسائی در کودکان می تواند منجر به عقب ماندگی ذهنی شود و یا سرب می تواند بر روی دستگاه خون ساز کلیه و مجاری ادراری اثر گذارد . اثرات مزمن ممکن است نظیر سردرد ، ضعف ، سستی یبوست ، خط آبی یا بورتون در سرتا سر لثه ها ، بی اشتهایی و کم خونی باشد . از اثرات نامطلوب دیگر کاهش میدان دید است . بر اثر این کاهش حمل و نقل زمینی و هوایی با اشکالاتی روبرو گردید . بعلاوه اثرات روانی کاهش میدان دید در یک منطقه که ساکنان آن از تماشای زیبایی های طبیعی محروم می شوند قابل ملاحظه است .
مواد رادیو اکتیو:
مخفی ترین و وحشتناک ترین منبع آلودگی هوا مواد رادیو اکتیو هستند که اثرات جسمانی و ژنتیکی را در انسان بوجود خواهد آورد .
[/JUSTIFY]

آلودگی هوا و وجود سموم مختلف صنعتی باعث افزایش شیوع بیم

ارسال شده: 07 ژولای 2010 17:08
توسط naene
[JUSTIFY]آلودگی هوا شیوع بیماری آندومتریوز در بانوان را افزایش می‌دهد
دکتر شهلا چایچیان، عضو هیات علمی هشتمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران‌ که ۱۴ تا ۱۸ آبان‌ماه سال آینده برگزار می‌شود، گفت: بیماری آندومتریوز یکی از بیماری‌های شایع در بانوان است که در ناحیه رحم و تخمدان ایجاد شده و باعث ایجاد عوارضی چون درد مداوم در دوران قاعدگی و در ناحیه شکم و لگن و همچنین نازایی می‌شود.
وی مهم‌ترین عوامل ایجاد این بیماری را عوامل ژنتیکی،‌ اختلالات ایمونولوژیک و آلودگی در اثر سموم محیطی مانند سم دی‌اکسین و ایزواستروژن‌ها برشمرد و افزود: شیوع این بیماری به طور کلی یک درصد و در افرادی که اقوامشان مبتلا باشند ۷ درصد،‌ در شهرهای صنعتی ۳ تا ۴ درصد و در زنان نازا تا ۷۰ درصد است.
دکتر چایچیان گفت: سم دی‌اکسین که از عوامل ایجاد آندومتریوز است در آلودگی‌های صنعتی و خصوصا در شهرهای صنعتی بیشتر دیده می‌شود و یکی از موارد آزاد شدن ایزواستروژن‌ها به عنوان عامل احتمالی ابتلا به این بیماری، ‌ریختن مایعات و غذاهای داغ در ظروف پلاستیکی یکبار مصرف است.
وی ادامه داد: دردهای ناشی از این بیماری معمولا با دردهای گوارشی و دردهای دوران قاعدگی اشتباه گرفته شده و درمان‌های نامناسب انجام می‌شود و به دلیل احساس طبیعی بودن این دردها و تحمل آن، بیماری پیشرفت کرده و فرد از کار، تحصیل، ازدواج و بچه‌دار شدن بازمانده و با ابتلا به افسردگی و بی‌حوصلگی از خانواده خود نیز طرد می‌شود.
جام‌جم آنلاین
[/JUSTIFY]

ارسال شده: 12 ژولای 2010 22:16
توسط ELHAM
مرسي از مطالب عالي شما

ارسال شده: 13 ژولای 2010 21:12
توسط naderloo
سلام
لطفا برای تشکر از دکمه تشکر بالای هر پست استفاده نمایید.

ارسال شده: 15 ژولای 2010 08:17
توسط khaliji2010
با تشکر از همه دوستان وهمچنین مدیریت سایت آقای ندرلو که امکان استفاده بهتر از این مطالب را در دسترس همه دوستان قرارداده است موژ برتر وبهترین سایت می تواند باشد.

بهترین غذاها در هوای آلوده

ارسال شده: 20 ژولای 2010 15:46
توسط naene
شاید شما هم شنیده‌اید که می گویند باید شیر و ماست زیاد بخوریم تا اثرات سربی که از طریق هوای آلوده وارد بدنمان می‌شود، خنثی شود.
آلودگی هوای تهران هر چند وقت یک‌بار، به خصوص در روزهای سرد سال، به دلیل پدیده گلخانه‌ای به حد بحرانی می‌رسد.
اما این که می‌گویند لبنیات اثرات مضر آلودگی هوا را کم می‌کند، چقدر صحت دارد و اصلا تغذیه با اثرات آلودگی هوا ارتباطی دارد یا نه؟
قبل از این که سراغ سئوال اصلی، یعنی کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا به وسیله غذاها برویم، باید ببینیم آلودگی هوا چه تأثیری روی بدن ما می‌گذارد و تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن به خاطر آلودگی هوا به وجود می‌آید، کدام است.

وقتی می‌گوییم هوا آلوده است، اغلب به این معنی است که هیدروکربورهای ناشی از سوخت ناقص مواد سوختی در هوای تنفسی ما پخش شده‌اند. این هیدروکربورها سرطان‌زا هستند.
از طرف دیگر در ترکیبات نفتی مثل بنزین و گازوییل، معمولا انواع فلزات سنگین مثل سرب وجود دارند که با سوختن این مواد، در هوا منتشر می‌شوند. اگرچه در سال های اخیر بنزین بدون سرب وارد بازار شده ولی هنوز هم گازوییل و نفت کوره که در صنایع استفاده می شوند، سرب دارند که سرطان‌زا هم هست.

البته از گاز خطرناک مونواکسیدکربن هم نباید غافل شویم، همان گاز بی‌رنگ و بی‌بویی که در فصول سرد هر سال، جان تعدادی از افراد را می‌گیرد و مدام توصیه می‌کنند که باید با لوله بخاری مناسب ، آن را بیرون بفرستید. این گاز که در فضای بسته باعث مسمومیت شدید و مرگ می‌شود، حتی وقتی با لوله بخاری هم بیرون فرستاده می‌شود باز می‌تواند خطرناک باشد؛ به این خاطر که این همه بخاری‌هایی که در خانه‌ها می‌سوزند، مونوکسیدکربن را در هوا منتشر می‌کنند و در اثر پدیده گلخانه‌ای در فصل سرما، این گاز به اضافه بقیه گازهای مضر به سطح زمین برمی‌گردند و وارد ریه‌های ما می‌شوند.
خلاصه، زندگی شهرنشینی و به‌خصوص تهران نشینی این دردسرها را دارد و اگر ما می‌خواهیم در این هوای آلوده سالم بمانیم، باید مورادی را رعایت کنیم که یکی از این موارد، نوع تغذیه‌مان است.
بهترین برنامه غذایی
اگر آلودگی هوا خیلی شدید باشد، مشکل می توان از اثرات سوء آن در امان ماند، ولی درباره ی آلودگی که به طور معمول در همه شهرهای بزرگ و صنعتی از جمله تهران وجود دارد، می‌توان با مصرف بعضی از غذاها اثرات مضر آلاینده‌ها را کم کرد.

دکتر سید علی کشاورز، متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه تهران، برای کم شدن مضرات آلودگی هوا، مصرف منابع غذایی ویتامین E و ویتامین D را پیشنهاد می‌کند. این ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مسموم‌کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند.
ویتامین E در روغن‌های گیاهی ، گردو ، بادام ، زیتون ، جوانه گندم ، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد. منابع مناسب ویتامین D هم شیر ، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان باشند. البته می‌توانید با تجویز متخصص، مکمل‌های ویتامین E و D را هم مصرف کنید.
علاوه بر این ویتامین‌ها، دکتر کشاورز مصرف غذاهایی را توصیه می‌کند که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن اند. سبزیجاتی مثل طالبی ، انبه ، کدو تنبل ، فلفل ، اسفناج ، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی ، مرغ، نان و غلات سبوس‌دار پیدا کنید.
دکتر کشاورز می‌گوید: «ویتامین C هم می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده، کمک کند. شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می‌توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند.
پس به‌طور کلی بهتر است مردم از سبزی‌ها و میوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرات مخرب هوای آلوده را کاهش دهند.»
بدترین برنامه غذایی

چه عادات‌ نادرست غذایی می توانند اثرات مخرب آلودگی هوا را در بدن ما بیشتر کنند؟
دکتر کشاورز در این باره می‌گوید: « مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار ، به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دو برابر کنند.
موادی مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد افزودنی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان‌زا هستند، مصرف آنها برای افرادی که در معرض آلودگی هوای شهرها قرار دارند، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شوند.
به طور کلی ما مردم را به مصرف مواد غذایی تازه و طبیعی و غیرصنعتی تشویق می‌کنیم تا سلامتی‌شان در مواجهه با عوامل خطرناکی مثل آلاینده‌های هوا محفوظ بماند.»
دکتر کشاورز یادآوری می‌کند که کودکان ، سالمندان ، بیمارن قلبی عروقی و بیماران ریوی ، از آسیب پذیرترین گروه ها در مقابل آلودگی هوا هستند و بهتر است خانواده‌ها بیشتر مراقب غذاهای مصرفی این افراد باشند.

آیا آلودگی واقعا خطر سکته را افزایش می‌دهد؟

ارسال شده: 23 ژولای 2010 13:22
توسط naene
[BLOCKQUOTE][BLOCKQUOTE][font=Times New Roman]تحقيقات تازه دانشمندان نشان مي‌دهد زندگي در شهرهاي دودآلود براي ريه‌ها بسيار خطرناک اما اينکه آيا آلودگي هوا در بروز سکته هم تاثير دارد، هنوز در حال بررسي است.
[/font][font=Tahoma]
به گزارش رويترز‌هلث، محققان کانادايي به اين نتيجه رسيده‌اند که شيوع سکته را در افرادي که مقيم شهرهاي بزرگ و آلوده هستند بيشتر است. همچنين. بررسي پژوهشگران آمريکايي بر روي گروه زيادي از بيماران نشان داده که افزايش ميزان ذرات معلق هوا از کمترين حد تا بالاترين حد در يک روز، ميزان بستري شدن به خاطر سکته مغزي ايسکميک را در همان روز 30 درصد مي افزايد. بررسي هاي بعدي نشان داد که ميان سطح مونوکسيدکربن، دي اکسيد نيتروژن و دي اکسيد گوگود در هوا و ميزان سکته هاي مغزي ايسکميک همين رابطه برقرار است. اما وقتي سطح درآمد در اين مطالعه در نظر گرفته مي‌شود، تاثيرات آلودگي هوا کمتر شده و تقريبا ناچيز است.مطالعات قبلي نشان داد که مواجهه کوتاه‌مدت با آلودگي هوا مي‌تواند خطر سکته را افزايش دهد اما مواجهه طولاني‌مدت هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است.
[/font]