تصفیه آب های آلوده به فلزات سنگین توسط نانوجاذب های مغناطیسی

در این انجمن به تصفیه آب در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
suldoz
حرفه ای
حرفه ای
پست: 515
تاریخ عضویت: 02 ژانویه 2011 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: نقده
تماس:

تصفیه آب های آلوده به فلزات سنگین توسط نانوجاذب های مغناطیسی

پست توسط suldoz »

پژوهشگران دانشگاه مازندران به منظور تصفیه آب های آلوده به فلزات سنگین، موفق به ساخت آزمایشگاهی نانوجاذب های مغناطیسی شدند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آب ایران به نقل از ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر مسلم منصور لکورج مجری این طرح پژوهشی گفت: این نانوجاذب به روشی ساده و مقرون به صرفه تهیه شده است و عملکرد مناسبی دارد به گونه ای که پس از استفاده و حذف فلزات سنگین، تنها با اعمال یک میدان مغناطیسی از چرخه تصفیه جداشده و قابل استفاده مجدد است.
وی با بیان اینکه آلودگی فلزات سنگین که بسیاری از آنها سمی یا سرطان زا هستند، یکی از مشکلات جدی حوزه محیط زیست است، افزود: توسعه صنایعی مانند فولاد، کودهای شیمیایی، چرم سازی، کاغذسازی و حشره کش ها سبب ورود فلزات سنگین به فاضلاب و محیط زیست شده است که خطرات جبران ناپذیری را برای انسان و محیط زیست به دنبال دارد.
لکورج اظهار کرد: برخلاف ترکیبات آلی، فلزات سنگین زیست تخریب پذیر نیستند و تمایل به انباشته شدن در بافت های بدن موجود زنده را دارند، بنابران حذف فلزات سنگین به سبب سرسختی و ماندگاری طولانی مدت در محیط زیست اهمیت ویژه ای دارد.
وی بیان کرد: همچنین با توجه به اینکه ایران در کمربند خشک کره زمین واقع شده، اهمیت تبدیل آب های آلوده به آب سالم برای استفاده در منازل و کشاورزی دوچندان شده است.
لکورج یادآور شد: در این طرح پژوهشی به ساخت آزمایشگاهی نانو کامپوزیت های سوپر جاذب الکترومغناطیسی که سازگار با محیط زیست است، پرداخته و از آن برای حذف آلاینده هایی همچون سرب، کادمیوم و کبالت از آب آشامیدنی استفاده شده است.
این محقق با اشاره به روش های مختلف تصفیه پساب ها گفت: تاکنون روش های زیادی مانند رسوب شیمیایی، تبادل یون، جذب سطحی و شناورسازی برای حذف یون های فلزات سنگین از آب پیشنهاد شده و در این میان جذب سطحی به عنوان یک روش ساده و اقتصادی شناخته شده است که در این راستا استفاده از پلیمرهای رسانا به عنوان یک جاذب خوب برای حذف فلزات سنگین و رنگ ها از آب اهمیت دارد.
لکورج یادآور شد: ساخت این نانوکامپوزیت به روشی بسیار ارزان و با بازده بالا صورت گرفته است، همچنین با توجه به اینکه تمام آزمایش های بیولوژیکی نمونه های تهیه شده دارای نتایج قابل قبولی است، هیچ خطر و آلودگی برای محیط ندارد؛ بنابراین به کمک این نانوجاذب می توان به حذف فلزات سنگین و کاهش آلودگی های زیست محیطی امیدوار بود.
به گفته وی، در صورت تکمیل بررسی ها، نتایج این طرح می تواند در تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی برای دستیابی به آب قابل شرب مفید باشد.
صاحب اراده، فقط پیش مرگ زانو می زند، و آن هم در تمام عمر، بیش از یك مرتبه نیست .
ارسال پست

بازگشت به “تصفیه آب”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان