مشكلات راهبري و بهره برداري تصفيه خانه هاي فاضلاب به روش لجن

در این انجمن به بهداشت محیط در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

مشكلات راهبري و بهره برداري تصفيه خانه هاي فاضلاب به روش لجن

پست توسط hses »

مشكلات راهبري و بهره برداري تصفيه خانه هاي فاضلاب به روش لجن فعال و روشهاي كنترل آنها

از مهمترين مشكلات راهبري و بهره برداري در سيستم هاي مختلف لجن فعال توليد كف و حجيم شدن لجن در نتيجه كاهش راندمان تصفيه خانه فاضلاب مي باشد .در حدود 40 % تصفيه خانه هاي فاضلاب به روش لجن فعال در جهان با مشكل كف و بالكينگ مواجه اند. بالكينگ به دو شكل بالكينگ رشته اي و غير رشته اي در تصفيه خانه مشاهده مي گردد كه باعث ايجاد اختلال در بهره برداري و راهبري تصفيه خانه فاضلاب ميشود فلوك بالكينگ به مقدار كم ته نشين و متراكم ميشودبطوريكه شاخص حجمي لجن (SVI) آن بيش از 150 ميلي گرم در ليتر مي باشد. عوامل متعددي در بروز بالكينگ لجن فعال موثر است .از ديگر مشكلاتي كه معمولا در هر راهبري تصفيه خانه فاضلاب پيش مي آيد توليد كف مي باشد. توليد كف در ضريب انتقال اكسيژن در هوادهي سطحي اثر منفي داشته و باعث فرار مواد معلق از حوض ته نشيني ثانويه شده و در نهايت باعث ايجاد مشكل در بهره برداري و راهبري تصفيه خانه فاضلاب به روش لجن فعال ميشود.
ورم کردن و کف کردن در واحدهای لجن فعال

از موقع به کارگیری راکتورهای با جریان پیوسته ، ورم کردن (حجیم شدن = بالکینگ ) لجن یکی از مشکلات مهمی بوده است که تصفیه بیولوژیکی مواد زائد را تحت تاثیر قرار می داده است . چندین نوع مشکل در ارتباط با جداسازی جامدات در واحد لجن فعال وجود دارد .
رشد پراکنده : در یک واحد لجن فعال با بهره برداری خوب باکتری هایی که با فلوک ها همراه نیستند عموما توسط تک یاخته ها مصرف می شوند . حضور این باکتریها به تعداد زیاد و بصورت سلول های پراکنده منجر به ایجاد پساب کدر می شود . رشد پراکنده ، مرتبط با ناتوانی باکتری های تشکیل دهنده فلوک ایجاد فلوک می باشد . این پدیده در نتیجه بارگذاری بالای BOD و محدودیت اکسیژن است . سمیت ( مثلا سمیت بعلت فلزات ) نیز ممکن است موجب رشد پراکنده باکترهای لجن فعال شود .

ورم غیر رشته ای : این پدیده گاهی ” بالکینگ زئوگلئال ” نامیده می شود و بعلت تولید زیاد پلی ساکاریدهای خارجی سلولی توسط باکتریهایی که در لجن فعال موجودند ( مثلا زئوگلئا ) ایجاد می شود . این مسئله منجر به کاهش فشردگی و ته نشینی می گردد . این نوع بالکینگ نادر بوده و با کلرزنی اصلاح می گردد .
فلوک های نوک سنجاقی : فلوک های نوک سنجاقی بعلت تخریب فلوک های لجن به قطعات بسار ریز ایجاد می شود که ممکن است به پساب لجن فعال وارد می شوند . استدلال شده که باکتریهای رشته ای اسکلت فلوک های لجن فعال را تشکیل می دهند و لذا وجود آنها در تعداد کم موجب می شود که فلوک ها ساختمان خود را از دست داده منجر به ته نشینی ضعیف و ایجاد پساب شوند .
لجن بالارونده : لجن بالارونده نتیجه افزایش دنیتریفیکاسیون است که از شرایط بی اکسیژن ( آنوکسیک ) در تانک ته نشینی حاصل می شود . ذرات لجن به حباب های نیتروژن که در حال بالا آمدن هستند چسبیده و تشکیل یک لایه لجنی در سطح زلال ساز را می دهند . خروجی نهایی ، پسابی کدر واجد BOD 5 افزایش یافته ، می باشد . یک راه حل جهت بالارونده ، کم کردن زمان ماند لجن ( یعنی افزایش میزان بازگردش لجن فعال ) در تانک ته نشینی است .
ورم رشته ای : ورم کردن مشکلی است که شامل ته نشینی کند و فشردگی ضعیف جامدات در زلال ساز سیستم لجن فعال می باشد . ورم رشته ای معمولا بوسیله رشد بیش از حد میکروارگانیسم های رشته ای ایجاد می شود
کف کردگی / تشکیل رویه : مسئله ایجاد رویه که بعلت تکثیر نوکاردیا و میکروتریکس در تانک های هوادهی و واحدهای لجن فعال است .
نمایه کاربر
157
فعال
فعال
پست: 254
تاریخ عضویت: 12 آگوست 2014 08:17
تماس:

Re: مشكلات راهبري و بهره برداري تصفيه خانه هاي فاضلاب به روش

پست توسط 157 »

سلام ممنون ازمطالبتون اگه کلرزنی جهت حدف باکتریهای رشته ای انجام بدیم کلر باعث بالاآمدن لجن روی حوض میشود وسیستم رو بهم میریزه اونوقت باید چیکارکنیم تمام لجن فعالمون رو میاره روی سطح اب ؟واسه حذف جلبک از روی حوضهای ته نشینی چیکار باید کردچون الوم هم لجن رو روی سطح اب میاره
نمایه کاربر
157
فعال
فعال
پست: 254
تاریخ عضویت: 12 آگوست 2014 08:17
تماس:

Re: مشكلات راهبري و بهره برداري تصفيه خانه هاي فاضلاب به روش

پست توسط 157 »

سلام میشه برای حذف جلبک از روی حوضهای ته نشینی به حوضهای هوادهی اهک اضافه کنیم ؟اونم چه مقدارمیشه؟خواهشا راهنماییم کنین
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: مشكلات راهبري و بهره برداري تصفيه خانه هاي فاضلاب به روش

پست توسط naderloo »

157 نوشته شده:سلام میشه برای حذف جلبک از روی حوضهای ته نشینی به حوضهای هوادهی اهک اضافه کنیم ؟اونم چه مقدارمیشه؟خواهشا راهنماییم کنین
سلام، ببینید به هر حال شما برای تامین قلیائیت ماده منعقد کننده باید مقداری از آهک استفاده کنید ولی این مقدار آهک استفاده شده هیچ تاثیری روی حذف جلبک نخواهد داشت مگر اینکه ph را خیلی بالا ببرید که اونهم توی تصفیه زیستی و سیستم انعقاد به مشکل بر میخورید.

معمولا برای حذف جلبک از کلر یا سولفات مس استفاده میشود.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
ارسال پست

بازگشت به “تالار بهداشت محیط”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان